The color language

Fine Art Photography by Manuela Metra

 

How to use colors and how to combine them? Which pairs work and why?
Anyone interested in the color theme has asked these questions.
In addition, by going to the theme of the sense of beauty, a wider window opens with regard to aesthetics.
When arts and science are separated, giving the aesthetic role first, second the role of pursuing the truth, art has paid the price to become relative, subjective, just beautiful. Steiner studies and deepens Goethe’s theory of colors, develops and creates his own color theory in the light of the science of the spirit. Color is something real and objective, towards which to go with the right disposition of the soul: only by entering a state of inner listening, color can reveal to us its essence. According to goethian theory everything is played between light and darkness, between yellow and blue, an affirmation based on the empirical observation from which the circle of colors comes.
Goethe continues with the observation of the tone and harmony between the colors.
And he orders them in a circle to observe each other’s relationships and their totality. The chromatic circle is divided into six parts: Yellow, Orange, Purple, Violet, Blue, Green. In the Treaty Goethe speaks of an eye action, easily experimentable, so, seeing a color, produces the complementary color. This complement remains imprinted in the retina for a few seconds if we look at a white or black surface.
Red-purple produces green, Yellow violet, blue orange.
For this reason, in the circle the pairs on the opposite sides are defined as harmonics, they are also called complementary pairs.

– An example of water color harmony by waldorf students –

Harmonic pairs:

red-purple / green
yellow / violet
orange / blue


The second criterion is that of the characteristic pairs.
They are determined within the circle, jumping a color. Yellow / purple, yellow / blue, blue / purple etc. These couples are called such because they have something that strikes us, even without giving us complete satisfaction.

Charatcteristic Couples:

Purple / blue
The violet / green
The blue / yellow
Green / orange
Yellow / purple
orange / purple.

Finally, monotonous couples are those pairs of colors that are not particularly harmonious, they are not equilibrated.

Monotone couples:

Those adjacent within the circle, such as blue / green, green / yellow, and so on.

Goethe’s color theory finds endless applications, from fashionable graphics, from photography to art, from furniture to composition to a bouquet. Applying it will immediately notice a quality of harmony and rewarding beauty.

Come utilizzare i colori e, come abbinarli? Quali coppie funzionano e perché?
Chiunque sia interessato al tema del colore, si è posto queste domande.
Inoltre, andando a toccare il tema del senso del bello, si apre una finestra più vasta che riguarda l’estetica.
Nel momento in cui arte e scienza si sono separate, dando alla prima un ruolo estetico, alla seconda il ruolo di perseguire la verità, l’arte ha pagato il prezzo di diventare relativa, soggettiva, così il bello. Steiner studia e approfondisce la teoria dei colori di Goethe, la sviluppa e crea una propria teoria dei colori, alla luce della scienza dello spirito. Il colore è qualcosa di reale e oggettivo, verso cui andare con la giusta predisposizione d’animo: solo entrando in uno stato di ascolto interiore, il colore potrà rivelare a noi la sua essenza. Secondo la teoria goethiana tutto si gioca tra luce e tenebra, tra giallo e azzurro, affermazione che si fonda sull’osservazione empirica da cui deriva il cerchio dei colori.
Goethe prosegue con l’osservazione della tonalità e armonia tra i colori.

E li ordina in cerchio per osservare le reciproche relazioni e la loro totalità. Il cerchio cromatico è diviso in sei parti: Giallo, Arancio, Porpora, Violetto, Blu, Verde. Nel trattato Goethe parla di un’azione dell’occhio, facilmente sperimentabile, per cui, vedendo un colore, si produce il colore complementare. Questo complementare resta impresso nella retina per alcuni secondi se guardiamo una superficie bianca o nera.
Il rosso-porpora produce il verde, Il giallo il violetto, il blu l’arancio.
Per questo motivo, nel cerchio le coppie che si trovano ai lati opposti vengono definite armoniche, sono dette anche coppie complementari.

Coppie armoniche:

rosso-porpora/verde
giallo/violetto
arancio/blu

Il secondo criterio è quello delle coppie caratteristiche. Esse si determinano all’interno del cerchio, saltando un colore. Giallo/porpora, giallo/blu, blu/porpora etc. Queste coppie vengono definite tali perché hanno qualcosa che ci colpisce, pur senza darci completa soddisfazione.


Coppie caratteristiche:

il porpora/blu
il violetto/verde
il blu/giallo
il verde/arancione
il giallo/porpora
l’arancione/violetto.

Infine le coppie monotone sono quelle coppie di colori che non sono particolarmente armoniose, risultano prive di equilibrio.

Coppie monotone: 
quelle adiacenti all’interno del cerchio, come ad esempio blu/verde, verde/giallo e così via.

La teoria dei colori di Goethe trova infinite applicazioni, dalla grafica alla moda, dalla fotografia all’arte, dall’arredamento alla composizione di un bouquet. Applicandola sarà immediatamente percepibile una qualità di armonia e bellezza appaganti.

Color theory

 

manuelametra

I am an Artist, located in Italy, the country of Art and Dolce Vita, I am specialized in art laboratories: ceramic and painting, helping people to meet the creative side of life, and helping creative entrepreneurs and companies with branding through my artworks with a dash of clean style to capture the harmony of life. I also work in Hospitals with ceramic therapy laboratory for children. This blog is my Artistic Salad, filled with creativity, beauty, joie de vivre, passion and tools for creative minds.

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