Ancient ceramic technique

One day I thought of making triangular dishes, I did not even know if by hand it was possible, I also imagined that they should have a smooth, satin surface, with a slight craquelé, to make the white interesting. I had also thought about a touch of color, maybe a light blue and natural, almost random effects. But I did not want it to be Raku. I was thinking rather of those ancient techniques of classical ceramics … so the idea slowly began to take shape. I made some custom molds, this took about three weeks. Then I looked for a cover for the pieces that was similar to the most ancient techniques of ceramic processing, in fact I did not want a real glaze. But I wanted it to be white. A beautiful soft white, warm and enveloping, silky to the touch. I found the formula that could be right. It was all to be verified. I ordered the stoneware directly from Germany, it took us three weeks to arrive. Finally I started to work. The wide and thin shapes were a challenge. After several attempts I managed to achieve a result that was close to what I had in mind. After about twenty days and several kilns to make the covers vitrified, I had samples. But it was not enough, I had to find a particular kiln, for the second fire, to bring out the effects I wanted on the pieces. So I contacted Giorgio Azzaretti, teacher and friend, expert in particular primitive fire, I explained my research and we agreed for a special kiln. In the end the result was extraordinary, unique and particular pieces.

Un giorno ho pensato di realizzare dei piatti triangolari, non sapevo nemmeno se a mano fosse possibile, immaginavo anche che dovessero avere una superficie liscia, satinata, con un leggero craquelè, per rendere il bianco interessante. Inoltre avevo pensato a qualche tocco di colore, magari un grigio azzurro e degli effetti naturali, quasi casuali. Ma non volevo che fosse Raku. Pensavo piuttosto a quelle tecniche antiche della ceramica classica… così. l’idea piano piano ha iniziato a prendere forma. Ho realizzare degli stampi su misura, questo ha preso circa tre settimane. Poi ho cercato una copertura per i pezzi che fosse simile alle più antiche tecniche della lavorazione della ceramica, infatti non volevo un vero e proprio smalto. Volevo però che fosse bianco. Un bel bianco morbido, caldo e avvolgente, serico al tatto. Ho trovato la formula che poteva essere giusta. Era tutto da verificare. Ho ordinato la terra direttamente dalla Germania, ci ha impiegato tre settimane ad arrivare. Infine ho iniziato il lavoro. Le forme ampie e sottili erano una sfida. Dopo diversi tentativi sono riuscita a raggiungere un risultato che si avvicinava a quello che avevo in mente. Dopo una ventina di giorni e diverse cotture per far vetrificare le coperture, avevo dei campioni. Ma non era sufficiente, dovevo trovare, per la seconda cottura un processo particolare, per far emergere sui pezzi gli effetti che desideravo. Ho così contattato Giorgio Azzaretti, maestro e amico, esperto in cotture primitive e antiche, gli ho spiegato la mia ricerca e ci siamo accordati per una cottura speciale. Alla fine il risultato è stato straordinario, pezzi unici, forti e profondi.

Ancient Ceramic Technique

In the Mountain

Giorgio’s Studio

Giorgio’s Studio

Loaded the Kiln

Unpacked the Kiln

The process

Giorgio

Giorgio’s Work

The primitive fire

The nature around

The end of a beautiful day and the beginning of a new research

manuelametra

I am an Artist, located in Italy, the country of Art and Dolce Vita, I am specialized in art laboratories: ceramic and painting, helping people to meet the creative side of life, and helping creative entrepreneurs and companies with branding through my artworks with a dash of clean style to capture the harmony of life. I also work in Hospitals with ceramic therapy laboratory for children. This blog is my Artistic Salad, filled with creativity, beauty, joie de vivre, passion and tools for creative minds.

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